Chokladbollar

 
Ledig dag med barnen och liiiite mer tid än vanligt.
Då kan man passa på att rulla till några chokladbollar av lite nyttigare karaktär än de klassiska.
Dock betydligt fler ingredienser.
Och betydligt mer kladd.
 
 
Jag blev sugen att testa PT Fias raw food-bollar (klick).
Fuskade dock lite då jag inte använde rå honung eller rå kakao.
Och så blandade jag i lite havregryn på slutet för att kunna rulla dem till bollar överhuvudtaget eftersom smeten blev väldigt lös.
 
 
Riktigt goda blev de i alla fall med riktigt mycket smak av choklad.
Så gillar man inte kraftig chokladsmak ska man nog inte välja att göra dessa.
Men mig föll de verkligen i smaken och de är perfekta att ha i frysen för att plocka fram när suget blir för stort.
Ett betydligt nyttigare alternativ till det vita sockret.
 
Kan varmt rekommendera PT Fias blogg (klick) som bjuder på många goda recept och annan inspiration.
Helt klart en ny favorit i bloggvärlden.


Så mysigt med en ledig dag, tyvärr går ju de dagarna så attans fort...
Det finns miljarder recept på chokladbollar, jag kikar också på hennes sida lite då å då

Här är ett kanon gott recept på chokladbollar
Kakaonibsen gör dom lite "knastriga"
Jag har inte heller alltid raw produkter, tänker att dom är ju bättre iaf när man skippar socker...

Receptet ger 6-8 bollar.

Blanda och kör i mixern:

1 dl kakaonibs (finns i välsorterade mataffärer)
2 msk kokosolja
3 msk raw kakao (finns i välsorterade mataffärer)
4 msk kokt kallt kaffe
1 tsk vaniljpulver
10 urkärnande dadlar
1dl kokosflingor (spara 0,5dl att rulla i)

(Jag brukar ta ca 0,75 dl kakaonibs och 7 dadlar-smaksak iofs)

Trevlig helg
Kram Sandra

Från mig ovan :-)

Kram Sandra

Svar: Tack snälla för tips! Ska testa dessa. Kul med lite olika varianter.Trevlig helg!
Hanna

Testade dessa för ett tag sedan även barnen lurade jag i dessa nyttiga bollar:)dags att göra igen nu inser jag efter jag varit inne på 5-6 bloggar som skrivit om dessa idag:)kram

Ser riktigt smaskiga ut!!
Trevlig helg på dig, kram

Oj så gott det ser ut..
Kram

Måste tipsa om http://blogg.amelia.se/annika-sjoo/2015/10/01/mandel-och-hasselnotsnickers/ Också ett lite bättre alternativ som är perfekt att ha i frysen. Provade att göra dem idag och de blev supergoda! Också ganska kraftig chokladsmak.
Trevlig helg!

Svar: Tack snälla för tips! Det måste jag kolla upp. Trevlig helg till dig också!
Hanna

Å vad gott! har gjort enligt ett liknande recept, dadlar är så gott (och nyttigt) :)









Välkommen hit!

Jag är en ung börjar-närma-mig-40-åring som bor i Norrköping i ett litet hus tillsammans med min man och tre busfrön till grabbar. Min vardag är en intensiv blandning av allt mellan höga tvättberg till legofyllda golv. Den kryddas dock med ett stort behov av det där lilla extra som glittrar, glimmar och förgyller tillvaron.

Jag är en godisälskande shopoholic som gärna tränar så mycket jag kan och får tillfälle till. Varje dag är en ny lärdom och ett konstaterande att jag faktiskt är en trebarnsmamma!

Hoppas Du ska trivas och vill titta in igen. Och lämnar Du ett litet avtryck blir jag strålande glad!

Kontakt: [email protected]